I Will Follow You...

Friday, July 30, 2010

ISO 9001:2008 ... Post-Audit...


The last 2 weeks memang sangat busy. Tak menang tangan nak buat itu ini. Kena plak teman seperjuangan kena operate ketumbuhan kat dahi (Lepas ni Abg Jep dah tak jadi flower horn la..hikhik).

Alhamdulillah, the audit has been successfully conducted. Walaupun banyak hiccups here and there, so far I managed to go through all the questions given. Also, walaupun the MD tak heran pun bila our company managed to get accreditation (F.R.U.S.T.A.T.E.D.)!

Cuma, a bit dissapointed on my current status. My dilemma:
  • Dalam Offer Letter, saya QA Engineer tapi dok buat kerja Customer Service (takpela, still related to current job la kan)
  • Dalam masa yang sama, saya juga buat tender, kena buat Service&Maintenance Job, kena buat agreement, costing, bla bla bla
  • Saya kena establish procedure, maintain dan sebagainya. Tapi saya selalu tak boleh buat semua tu sebab kena utamakan 2 perkara yang sebelumnya
  • Saya kena handle auditor yang mana biasanya jadi kerja Management Representative, tapi saya tak pernah dilantik jadi MR. Saya kena buat decision untuk semua prosedur (amendment, revision, obslete etc) yang mana kebiasaannya dilakukan oleh MR, tapi sekali lagi saya nyatakan, saya bukan MR
  • Dalam carta ISO Committee, saya juga bukan MR. Saya juga bukan MR yang ada hak untuk join dalam Management Review meeting. Saya hanya semut kecil di celah-celah gajah, zirafah, singa dsb
  • Saya yang nak kena jawab CA daripada Stage 2 Audit ni...
I am a bit frustated bukan sebab my job not being recognised, tapi rasa macam tak berbaloi nak masukkan dalam CV. Bagi aku, biarlah "orang" tak recognise job kita as long as Allah yang lebih tahu nawaitu kita dalam pekerjaan yang kita laksanakan...InsyaAllah, aku cuba tetapkan hati, kerja itu ibadah...
Anyway, dah dapat recommendation for certification. Alhamdulillah, penat lelah aku menepis semua hinaan dan cabaran orang sekeliling, ditambah pula oleh mereka yang sentiasa menguji kemampuan aku...terbalas jua akhirnya.

Projek yang semua orang dok kata;

"Ala, dari zaman N***i P****n tak pernah berjaya nak dapat ISO ni..."
Nah! Aku buktikan kemampuan team aku. Aku buktikan semuanya boleh menjadi kenyataan.
Terima kasih ku yang tidak terhingga kepada team member aku yang bersusah payah, meninggalkan masa-masa berharga bersama keluarga demi mempastikan audit kali ini berjalan lancar. Jasa kalian tak terbalas olehku...

Pendek kata;
Teamwork is the journey to success...
Yup, the next following weeks boleh la aku bersantai sekejap sambil menjawab 5 minor NC nih...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...