I Will Follow You...

Wednesday, February 2, 2011

Rumah Sebelah Kena Pecah!!!

Lebih kurang jam 11 tadi, dengar kecoh-kecoh depan rumah. Macam biasa En Suami suruh aku menyibukkan diri jadi pemberita dan papparazi tak bergaji. Aku pulak baru je terlelap lepas tidurkan Muhammad. So sebab malas nak keluar dalam keadaan mamai, aku panjat toilet bowl dan intai je dari toilet tu (sungguh tak senonoh kan!). Bila dengar diorang kata ada orang pecah masuk, aku pun terus la keluar. Makcik Sariah terus beritahu yang rumah sebelah kitorang kena pecah dalam pukul 7 hingga 8 malam tadi.

The best part is, yang aku dapat tahu perompak tu tak sempat curi apa-apa sebab kebetulan Man turun tangga dan ternampak dia kat dalam rumah tu. Ikut cerita Man, si perompak tu tergamam bila nampak Man dan terus lari keluar. Man pun tergamam dan tak buat apa-apa. Tuan rumah tu dah balik Lipis untuk CNY. Kitorang pun tak berapa kenal dia sebab masalah komunikasi, dia tak tahu cakap Bahasa Melayu...

Bila aku recall, aku sampai rumah pukul 715. Then aku gi amik Muhammad selang 2 rumah, masuk rumah betul-betul before Maghrib. Pastu dok panaskan nasi Muhammad, layan Muhammad depan tv pastu kecoh-kecoh kul 11 tadi. Hmm, aku bersyukur yang kitorang tak kena apa-apa atau terserempak dengan si perompak tadi.

So kawan-kawan, cuti panjang ni kita kenalah beringat sikit. Kunci rumah, tingkap dan sebagainya. Beritahu jiran terdekat anda dan jangan lupa tinggalkan nombor yang boleh dihubungi. Kalau boleh, jangan biarkan rumah anda kelihatan tiada penghuni. Pasang timer untuk lampu ke, tv ke...tapi orang kata kalau dah nak kena tu, kena gak kan! Anyway, sebab tu juga kita kena doa dan tawakkal kepada Allah. Amalan yang singkat, tapi banyak maknanya...

Di kesempatan ini juga, aku nak ucapkan selamat bercuti kepada semua. Happy holiday!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...