I Will Follow You...

Friday, October 15, 2010

Memuliakan Salam dan Bersedekah

KITA hidup di dunia hanya sementara dan apabila tiba masanya kita akan dipanggil menghadap Tuhan Rabbul Jalil. Pesan Nabi s.a.w kepada kita, orang bijaksana ialah mereka yang bersiap sedia membuat bekalan bagi berhadapan dengan saat kritikal di akhirat kelak.

Cukupkah bekalan kita atau kita tidak pernah peduli mengenai saat itu lantaran cintakan dunia hingga lupa malaikat maut sentiasa setia menanti detik mencabut nyawa? Pernahkah kita bermuhasabah diri meneropong amal yang kita telah laksanakan selama ini atau kita masih dibuai hanyut dengan keseronokan dunia?

Firman Allah menerusi Surah Ali-Imran ayat 185 yang bermaksud: “Tiap-tiap (yang berjiwa) mesti merasai mati. Sesungguhnya akan dipersembahkan pahala kamu pada hari kiamat. Barang siapa yang terjauh dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya menanglah ia. Tiadalah kehidupan di dunia ini, melainkan kesenangan yang memperdayakan.” Rasulullah mengatakan: “Sesungguhnya Allah tidak melihat rupa kalian dan tidak pula harta kalian, tetapi Allah melihat hati dan amal perbuatan kalian.”

Ada dua aspek di sini yang diperhatikan Allah terhadap kita. Yang pertama hati dan yang kedua amal perbuatan yang dilaksanakan. Jadi, ibadah mesti lurus seperti ditetapkan Allah. Hati yang suci dengan nilai mahmudah pasti mendapat sanjungan dan pujian daripada Allah. Yang berkarat penuh dengan debu-debu dosa batin sudah tentu mendapat balasan yang pedih di akhirat kelak. Demikian juga dengan kedudukan amalan kita. Amal ibadah wajib dan sunat semua diperhitungkan Allah dan diberi pahala di sisi-Nya.

Sebenarnya, Islam membuka ruang yang amat luas dalam membuat koleksi pahala di dunia ini. Islam meliputi keseluruhan kehidupan. Oleh itu, keseluruhan gaya hidup mukmin yang menepati kehendak agama akan dikira pahala. Antaranya ialah menyebarkan salam sesama mukmin. Rasulullah ada berpesan kepada kita yang sabdanya: “Wahai manusia, sebarkanlah salam (ucapan assalamualaikum), berikan makanan, hubungkan silaturahim, kamu akan masuk syurga dengan selamat.” (Hadis riwayat Bukhari, Muslim dan At-Tirmidzi ).

Salam adalah suatu doa kesejahteraan dan keselamatan yang seharusnya dilafazkan ketika berjumpa sesama Muslim dan hukum menjawabnya adalah wajib. Apakah hikmahnya menyebarluaskan ucapan salam? Dalam hal ini, salam dilihat sebagai satu kaedah bagaimana Islam mementingkan gaya hidup yang harmoni berasaskan kebersamaan dan semangat ukhuwah yang utuh. Kita akan temui satu lagi pesanan Nabi berkait salam ini. Ini dicatatkan oleh Muslim. Kata Rasulullah: “Apakah kamu mahu aku tunjukkan sesuatu apabila kamu lakukan kamu bersatu padu dan berkasih sayang, iaitu sebarkan ucapan assalamualaikum di antara kamu.” Demikian tunjuk ajar Rasulullah kepada umat Islam agar menjadikan ucapan salam itu wadah untuk membentuk ummah yang bersatu padu.

Seorang tokoh sufi tersohor, Ibrahim bin Adham mengatakan ucapan salam yang ikhlas akan menghindarkan kita daripada kejahatan dan musibah sebagaimana ucapan fitnah akan menimbulkan dosa dan malapetaka. Oleh itu, amalan memberikan salam sesama Muslim itu suatu manifestasi ikatan ukhuwah yang mantap bersendikan agama. Bukan saja mendapat pahala, tetapi impaknya sangat positif dalam mewujudkan situasi kehidupan bersosial yang harmonis.

Selain itu, pintu kebaikan terbuka luas dengan budaya memberi sedekah dan sesungguhnya sedekah amat digalakkan dalam Islam. Bentuk amalan sedekah dalam Islam begitu luas. Bukan semata-mata berupa wang ringgit, tetapi apa saja yang boleh mendatangkan manfaat kepada orang lain dikira sedekah dan pahala. Begitulah Islam, indah dan mempesonakan jaringan kekuatan penghidupannya. Seandainya kita mahu betul-betul mewujudkan keterbilangan jati diri ummah, maka amalan bersedekah sewajarnya dijadikan budaya hidup. Bersedekah akan mengikis segala karat tamak dan debu-debu hasad dengki, secara tidak langsung kehidupan bermasyarakat menjelma padu dan kukuh.

Ingat peringatan Allah yang bermaksud: “Dan berbuatlah kebaikan semoga kamu berjaya.” (Maksud Surah Al-Hajj ayat 77). Manakala dalam Surah Al-Maidah ayat 2, Allah sekali lagi mengingatkan kita: “Dan hendaklah kamu tolong-menolong dalam berbuat kebaikan dan kebaktian dan janganlah kamu bantu-membantu dalam berbuat dosa dan permusuhan.”

Marilah kita renungi bersama sabda Nabi untuk memahami betapa luasnya ruang lingkup bersedekah yang dianjurkan Islam. Kata Rasulullah: “Setiap (pergerakan) sendi tulang manusia itu memperoleh sedekah pada setiap hari yang disinari matahari: mengadili antara dua orang adalah bersedekah, menolong menaikkan barang ke atas kenderaan seseorang atau menurunkannya adalah sedekah, mengucapkan kata-kata yang baik adalah sedekah dan setiap langkahmu berjalan ke masjid untuk bersolat adalah sedekah.” (Maksud hadis riwayat At-Tabrani dan Ibnu Hibban).

Inilah hebatnya Islam, yang baik dianjurkan dan yang negatif dilarang. Justeru, mengapa perlu kita memilih jalan kejahatan, keburukan dan maksiat sedangkan jalan yang dipandu Allah begitu indah dan terang bersinar? Jangan kita ditewaskan hasutan syaitan laknatullah yang sentiasa pada setiap masa mengajak kita berbuat keburukan. Sebaliknya bentengkan diri dengan keteguhan iman, takwa dan amal soleh agar kesudahan hidup kita di dunia mendapat keredaan Allah. Akhir wacana marilah kita renung dengan mata hati akan pesanan Allah ini: “Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, mereka itu adalah sebaik-baik makhluk.” (Surah Al-Bayyinah ayat 7).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...