I Will Follow You...

Tuesday, August 24, 2010

Kerja : Ibadah Atau Mengisi Masa Lapang?

Kenapa tajuk entri kali ini berkait tentang "kerja" lagi?

Mungkin sebab past 2 weeks aku agak sibuk dengan kerja-kerja di pejabat.

Mengimbau kembali pada saat-saat mula bekerja sebaik tamat belajar.

Time tu bujang trang tang tang, jarak tempat kerja ke pejabat lebih kurang 60km, dan mengambil masa lebih dari 1 jam untuk sampai (itupun kalau trafik ok). Masuk kerja pukul 8.10 pagi, balik kerja 5.30 ptg. Tapi seingat aku, tak pernah atau jarang-jarang sekali aku balik pukul 5.30ptg. Tambahan bulan puasa, tak pernah pun balik awal sebab company tak pernah isytihar untuk balik awal. Mungkin itulah kekurangan kerja dengan syarikat asing. Kebajikan pekerja tempatan jarang diambil kira.

  1. Sebut tentang overtime, level aku sebagai Engineer tak boleh claim OT, tak boleh claim cuti. Kira kerja ala-ala buat kebajikan untuk syarikat. Tapi Alhamdulillah ada la elaun makan which is only RM1.50/jam. Sesungguhnya aku masih bersyukur dengan bayaran tersebut.
  2. Balik kerja selalunya dalam pukul 9mlm ke atas. Dalam sebulan, akan ada sekali dua Sabtu yang aku akan datang kerja. Sesungguhnya aku masih bersyukur aku masih punya pekerjaan walaupun hanya makan gaji pokok.

Dulu aku kerja kerana nak timba pengalaman. Alhamdulillah, banyak yang aku pelajari bila kerja dengan syarikat asing.

  • Aku berjaya kerja dalam keadaan serba tertekan.
  • Aku berjaya menjual pengalaman aku di syarikat lain.
  • Aku berjaya bekerja dalam apa-apa bidang walaupun dengan sedikit pengetahuan asas.

Sesungguhnya aku berterima kasih kepada bos aku (dan masih lagi jadi bos aku sehingga hari ini walaupun dah bertukar tempat kerja). Maaf, aku tak bodek bos. Aku terima kerja di sini hari ni pun atas dasar percaya dan pengalaman aku. Kalau nak diikutkan, tempat lama jauh lebih banyak kemudahan yang aku terima, gaji pun lebih tinggi daripada apa yang aku dapat sekarang. Bukan aku sengaja downgrade diri sendiri, tapi aku nak cabar diri aku untuk lakukan apa yang pernah bos aku dan Mr Lee buat suatu masa dulu. Alhamdulillah juga, aku berjaya lalui semua tu.

Bila ada yang persoalkan tugas aku sekarang, bila ada yang berkata kerja aku tak seberapa, bila ada yang kata kerja aku tak sebagus mana…aku mengkaji…aku cermin diri sendiri…

Sesungguhnya aku berterima kasih, dan aku bersyukur kerana aku tidak berada di tempat dia berada sekarang.

Kenapa?

Aku pernah kerja overtime tanpa sedikit pun rungutan, sebab aku tahu aku perlu cari rezeki dan rezeki itu harus aku cari dengan halal, kerana itu aku anggap kerja itu ibadah.

Aku tahu penglibatan aku dalam kerja, walaupun bukan dalam skop kerja aku, aku anggap ia sebagai satu pengalaman berharga yang tak akan dapat aku cari di mana-mana.

Aku tahu di mana level aku, di mana harus aku berdiri tatkala semua orang berdiri, di mana harus aku duduk ketika semua orang duduk. Tak pernah aku persoalkan kerana aku mengerti bahawa kerja itu ibadah yang perlu aku laksanakan.

Aku sedar siapa diri aku, sebagai seorang yang baru bermula, aku bekerja dengan bersungguh-sungguh dan tak suka komplen tentang kerja aku.

Aku cuba perbaiki diri dan kelemahan yang ada dalam diri aku bila aku temui masalah, dan aku tidak create another masalah.

Aku kerja dengan ikhlas, tanpa curi tulang. Aku tak salah guna internet di pejabat dan sebagainya walaupun aku berpeluang buat semua tu.

Yang penting, atas semua yang aku laksanakan, aku berjaya jual diri aku di syarikat-syarikat lain waktu interview. Bukan aku tak dapat interview semua tu, tapi offer yang diberikan kadang-kadang tidak begitu attractive dan buang masa kalau aku terima. Bukannya aku nak terima kerja sewenang-wenangnya, kena gak kaji sebelum terima, kan?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...