I Will Follow You...

Saturday, August 21, 2010

Kisah-Kisah Para Anbiya' _ Nabi Adam a.s._Part 4:Adam Menghuni Syurga

sebelumnya

Adam Menghuni Syurga

Adam diberi tempat oleh Allah di syurgadan baginya diciptakanlah Hawa untuk mendampinginya dan menjadi teman hidupnya, menghilangkan rasa kesepiannya dan melengkapi keperluan fitrahnya utuk mengembangkan keturunan. Menurut cerita para ulama'. Hawa diciptakan oleh Allah dari salah satu tulang rusuk Adam di sebelah kiri di waktu ia masih tidur sehingga ketika ia terjaga, ia melihat Hawa sudah berada di sampingnya.

Dia bertanya oleh malaikat, "Wahai Adam, apa dan siapakah makhluk yang berada di sampingmu itu?"
Berkatalah Adam, "Seorang perempuan."
Sesuai dengan fitrah yang telah diilhamkan kepadanya, "Siapa namanya?", tanya malaikat lagi.
"Hawa.", jawab Adam.
"Untuk apa Tuhan menciptakan makhluk ini?, tanya malaikat lagi.
Adam menjawab, "Utuk mendampingiku, memberi kebahagiaan kepadaku, dan mengisi keperluan hidupku sesuai dengan kehendak Allah."

Allah berpesan kepada Adam, "Tinggallah engkau bersama isterimu di syurga, rasakanlah kenikmatan yang berlimpah-limpah di dalamnya, rasailah dan makanlah buah-buahan yang lazat yag terdapat di dalamnya sepuas hatimu dan sekehendak nafsumu. Kamu tidak akan mengalami rasa lapar, dahaga ataupun letih selama mana kamu berada di dalamya. Akan tetapi Aku ingatkan janganlah makan buah dari pohon ini yang menyebabkan kamu celaka dan termasuk di kalangan orang-orang yang zalim. Ketahuilah bahawa Iblis itu adalah musuhmu dan musuh isterimu, dan ia akan berusaha membujuk kamu dan menyeret kamu keluar dari syurga sehingga hilanglah kebahagiaan yang kau sedang nikmati ini."

bersambung

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...