I Will Follow You...

Sunday, August 1, 2010

Bukit Antarabangsa dah hilang hijaunya...

Tiap-tiap hari nak pergi kerja aku mesti lalu ikut tapak pembinaan 60 unit banglo sepanjang bukit antarabangsa.

Mula-mua aku pelik gak bila tengok orang dok tebang pokok kat situ. Ingatkan nak trim pokok-pokok yang ada tu sebab asyik tumbang je. Sekali aku tengok lagi...Aik! Apasal dah gondol bukit ni??? Ini bukan trim lagi dah, ni tahap licin abis!

Dari hari ke hari aku tunggu papan projek naik kat tapak tu, tapi tak keluar-keluar pun. Suatu hari, aku ternampak iklan "60 unit banglo berkembar". But still, tiada papan projek kat situ. Aku dah nak wat repot kat MPAJ kalau nak diikutkan, tapi busy manjang. After 2 weeks, baru aku perasan papan tu dah naik. Yang bestnya, dulu sibuk warning "no more projek lereng bukit". Baru je setahun setengah kejadian tanah runtuh kat Bukit Antarabangsa tu, even belum siap pun lagi kerja-kerja membaikpulih kawasan yang ranap tu.

Bila tengok projek-projek ni naik macam cendawan kat area in, aku rasa sedih. 

Sedih sebab;
  1. Dah tiada lagi hijau yang dapat aku pandang sepanjang perjalanan pergi kerja.
  2. Bukit antarabangsa dah menjadi semakin panas dari hari ke hari. Dulu aku tak payah pasang kipas pun kat rumah, sekarang siap kena pasang air-cond lagi!
  3. Kebajikan rakyat yang tinggal kat bukit antarabangsa ni dah takde siapa nak ambil peduli sebab lebih pentingkan tempat tinggal untuk mereka yang kaya raya. 
  4. Jalan bukit antarabangsa tu dah semakin teruk
  5. Yakin jalan turun bukit tu akan semakin sesak sebab lalauan keluar masuk perumahan tu di pertengahan turun bukit...pergh, seksa nak brek kereta lepas ni!
  6. Tiada lagi warisan yang boleh aku pertontonkan kat generasi akan datang
  7. Negara jiran yang kecil tu pun rasanya lebih banyak hijau dari negara kita sendiri
  8. Pemanasan global berpunca daripada memberi kemewahan hidup kat bangsa kaya-raya ni
Entahlah, kita asyik berkempen pasal alam sekitar, jaga sungai kita, jaga bumi kita, earth day dsb.

Tapi perlakuan kita tak sebenarnya mencerminkan apa yang kita katakan...

Renung-renungkanlah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...