I Will Follow You...

Friday, March 11, 2011

Jadilah Pemandu Berhemah


Semalam mendengar kisah pakcik kepada En H membuat aku terpukul sendiri. Hari ini aku insaf, tak nak langgar lampu merah dan speeding bila lampu kuning.

Kisahnya (seperti yang diceritakan oleh En H pagi tadi); pakcik dia naik motor untuk beli makanan. Sewaktu sampai di traffic light, lampu tu dah kuning. Arwah ni pemandu berhemah, dia pun tak nak bahayakan diri dia sendiri maka berhentilah dia di traffic light tersebut.


Di belakang arwah ada sebuah kereta yang dipandu oleh seorang perempuan berbangsa ****** (tak boleh bagitau nanti dikatakan racist). Melihatkan lampu kuning, minah ni pun speeding tanpa terperasankan arwah yang dah berhenti kat depan ni.

Kesan pelanggaran tersebut, arwah telah menghembuskan nafasnya yang terakhir dan meninggalkan 5 orang anak serta seorang isteri. Innalillahirojiun…
sekadar hiasan

Moral :
1. Jangan speeding bila lampu isyarat bertukar kuning
2. Patuhi undang-undang jalanraya
3. Jangan ingat pemandu lain berfikiran sama seperti anda
Last but not least…
4. Hormatilah pemandu lain di sekeliling anda, terutamanya penunggang motosikal (tak semua penunggang motosikal itu adalah mat rempit, jadi jangan beri negative perception kepada mereka…)

Akhir kata, cerita ini sekadar renungan buat semua. Tidak berniat mengganggu sensitiviti mana-mana pihak.
Al-Fatihah buat arwah. Semoga rohnya dicucuri rahmat...

1 comment:

secangkir madu merah said...

alfatihah....

di negara kita ni ramai pemandu2 yg ada lesen kopi O je... bila memandu dia ingat jalanraya tu dia sorang je bayar roadtax.. tak kira pemandu lelaki atau perempuan sama je..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...