I Will Follow You...

Wednesday, November 3, 2010

Hijrah itu pengorbanan

Why entri kali ni berkisar tentang Hijrah?

Banyak kaitannya...sebenarnya aku nak compress few stories dalam satu entri je.. :)

1. Hijrah : kerja lama kepada kerja baru

Perlu ke tukar kerja? In terms of challenge, yes. In terms of career development, yes. In terms of new environment, yes.
Adakah aku tukar kerja semata-mata ingin lari dari kehidupan lama? Tipu kalau aku kata tak, but it is only small part of it. (Promised salary adjustment not been done, aku tahankan aje) Truth is, aku dah tak larat nak stuck with the same position, same task. I need something more energetic, something alive, something realistic.
Aku nak merasa berpijak di dunia nyata (akhirat tak lupa jugak), bukan angan-angan setinggi awan. Maka, aku akan terus bekerja, sampai aku capai apa yang aku idamkan.

2. Hijrah : rumah lama kepada rumah baru
Ni rumah aku yang kat SU3

Perlu ke pindah rumah baru? Err...ni bukan keperluan, dah kira wajib ni! Maklumlah, tuan rumah aku yang gila bagi notis 10 hari untuk kosongkan rumah. Just because dia ada personal conflict dengan kakak aku, aku yang jadi mangsa. And the reason given by her is soooooo TAK MASUK AKAL! Whatever it is, rumah tu rumah dia, aku hanya penyewa, maka keluarlah aku. Alhamdulillah, dapat rumah korner lot yang dekat dengan ofis En Suami, depan padang permainan, dekat dengan public transport dan banyak facilities dengan harga yang SANGAT berpatutan. Mungkin doa-doa orang teraniaya telah didengar olehNya, dan berkat doa seorang ibu yang mendoakan anaknya di hadapan Kaabah, InsyaAllah.

3. Hijrah : sikap lama kepada sikap baru

Quoting from satu company nih "Change Starts With Me". It is so true. Titik tolak perubahan bermula dari diri sendiri, dan dari situ dapat kita ubah persekitaran kita. Itu jugalah yang selalu aku bebelkan kepada anak-anak buah aku. Same goes to En Suami. Komen dia pasal ROKOK, "kalau nak berhenti, tak payah Niquotin segala bagai, cukup dengan niat nak berhenti dari hati sendiri". Hmm...tapi En Suami pun masih hisap rokok lagi, hehehe...Takpe, sok aku beli banyak-banyak refill e-cigarette tu. :)

Time's up, panggilan solat Zuhur lebih diutamakan. InsyaAllah, aku jenguk lagi blog usang ni entah bila-bila nanti.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...